no worries
Jag pluggar i Australien under hösten 2006. Här kulturkrockar jag med allt och alla och utforska massvis av alldeles nya och uppfinningsrika sätt att göra bort mig, och delar med mig av dessa fantastiska pinsamheter till er. Grattis!
2006-09-09
Svensk politik
Election in Sweden next week, so another one in Swedish...

Jag hade kunnat rösta på Socialdemokraterna. Hög skatt mot en stor offentlig sektor med gratis skola och åtminstone billig sjukvård, alla tiders.

Men jag har röstat, och inte var det rött inte, och här är skälen. Finns en liten risk att jag gör bort mig, jag har trots allt missat precis allt som har hänt i svensk politik de senaste två månaderna, men jag tar den risken.

1. Ingen vet tydligen hur stor arbetslösheten är, men en anställd som tjänar 15000 efter skatt, måste göra så att företaget tjänar minst 30000 per månad: annars går företaget back på den personen. (Arbetsgivaravgift, skatt, etc) Skräll att företag flyttar utomlands eller inte vågar nyanställa.
Finns ju bara en vettig sak att göra: Göra det billigare och enklare för företag att anställa. Men istället mosar in allt folk i menlösa "praktikantjobb" där de får slicka kuvert och skura golv för, bokstavligen, ingen lön alls, och fortsätta pumpa ut bidrag istället.

2. TV-avgift: Jag har en TV. Därför måste jag betala 2000 om året för att få SVT. Inte ens melodifestivalen och Kalle Anka på julafton är värt 2000 om året. Fan, inte ens 14 kanaler är värt 2000 om året, så kul är inte TV. (Ok, jag betalar ingen tv-avgift, men en vacker dag kommer ju en kontrollantjävel upptäcka att man har tv och så är man fast.)

3. Systembolaget. Inga lockpriser, ingen mängdrabatt, dålig tillgänglighet, inga kylda drycker, värdelösa öppettider, cp åldersgräns (köpa på krogen när man är 18, men inte på systemet när man är 20, va fan?)...
Jämför med, låt oss säga, hmm, Australien? Varje liten livsmedelsbutik har en egen spritbutik, som säljer sprit ur kylda lokaler för typ halva svenska priset, med samma öppettider som vanliga livsmedelsbutiker (ja, lördagar kl 20:00 kan man köpa kall öl). Det finns drive-in-affärer, och det säljs alkohol i skolmatsalen. Vill man ha Systemets utbud finns det affärer minst lika stora som de stora Systemen i sverige, men som säljer saker för typ halva priset då förstås.
Nu lät jag väl som en alkis, men kom igen, Systemet suger.

4. "50% av alla gymnasieelever ska läsa på högskolor/universitet."
Resultat: Eftersom det förstås inte automagiskt bildas fler jobb bara för att folk har mer utbildning, kommer det bara göra så att allas examinor blir mindre värda, och vips, så måste man ha två Magister-examinor för att få samma jobb som idag kräver en, och så får alla med sina värdelösa Kandidat-examen jobba på Ica istället. Dessutom kommer alla tack vare vår vansinnigt kassa myndighet "CSN" att ha svinhöga studieskulder och så kommer 50% av alla svenska invånare att gå i personlig konkurs. Länge leve kunskapssamhället!

5. Polisen har för lite pengar, psykvården har för lite pengar, skolor har för lite pengar, sjukvården har för lite pengar, och katastrofhantering funkar tydligen inte över huvudtaget i det här landet (estonia, tsunami-katastrofen, etc). Vart tar alla pengar vägen? Jo, till bidrag till alla som inte kan få jobb. Utmärkt.


GRRRRRRRRRRR

This page is powered by Blogger. Isn't yours?